۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۱

مرکز فرهنگی ترکیه با نام  "یونس امره " وابسته به سفارت ترکیه در تونس ، در قالب مرکزی تحقیقی ،پژوهشی و فرهنگی از سال ۲۰۱۷  باهدف نشر زبان، فرهنگ و هنر ترکی با به کار گیری تعدادی از اساتید و دانشجویان تاسیس شده است.

مقدمه :

مرکز فرهنگی ترکیه با نام  "یونس امره " وابسته به سفارت ترکیه در تونس ، در قالب مرکزی تحقیقی ،پژوهشی و فرهنگی از سال ۲۰۱۷  باهدف نشر زبان ، فرهنگ و هنر ترکی با به کار گیری تعدادی از اساتید و دانشجویان تاسیس شده است. یکی از وظایف مرکز مذکور ، گسترش ارتباطات فرهنگی بین المللی بین ترکیه و تونس در زمینه های مختلف فرهنگی از قبیل :برگزاری کلاس های آموزش زبان ترکی ، سینما ، نقاشی و طراحی ، برگزاری نشست های اندیشه ای و علمی ، برگزاری نمایشگاه های مختلف هنری و ... و نیز  نظارت بر هماهنگی برخی از روابط تجاری بین دو کشور می باشد. این مرکز یکی از ۵۸ مراکز فرهنگی ترکیه در ۴۸ کشور جهان به شمار می رود که با توجه به امکانات مالی فراوان ، انجام برنامه های فرهنگی مختلفی را در طول سال در دستور کار دارد.  

این مرکز به نام یکی از شعرای متصوفه ترکی ، یونس امره ( ۱۲۴۰م/ ۱۳۲۱م) که دارای آثار علمی و ادبی فراوانی به زبان های ترکی و عربی است نام گذاری شده است.

مشخصات مدیر و آدرس مرکز :

 نام مدیر

تعداد کارمندان

آدرس

پایگاه اطلاع رسانی / پست الکترونیکی

تلفن

آقای  ملیح بوراق یدی یلدز،

۵ کارمند

۵ نهج تالیراند، العمارة الخامسة الطابق الثانی ۱۰۰۲ تونس

www.yee.org.tr

chaima.chaieb@yee.org.tr

۷۱۲۸۰۸۹۰

صفحه رسمی فیس بوک مرکز فرهنگی ترکیه در تونس

برنامه های فرهنگی مرکز فرهنگی ترکیه در تونس برای سال های ۲۰۱۹و ۲۰۲۰ :

برنامه های آموزشی :

- آموزش زبان ترکی  در سه سطح مقدماتی ، میانی و پیشرفته با شهریه ۱۹۰ دینار برای هر سه ماه  و با حضور ۱۶۴۰ زبان آموز تونسی . شایان ذکر است تعداد زبان آموزان در سال ۲۰۱۷ ۳۵۰ نفر بوده است که با رشد قابل توجهی به رقم ۱۶۴۰ نفر در سال ۲۰۱۹رسیده است . که این امر حاکی از اقبال جامعه تونس به آموختن زبان ترکی دارد.

- تنظیم و برگزاری سخنرانی های علمی ، آموزشی و فرهنگی با حضور زبان آموزان زبان ترکی و نیز علاقه مندان به مسائل فرهنگی در روزهای شنبه هرهفته و با عنوان : باشگاه سلام .

- اختصاص فرصت مطالعاتی یک ماهه تابستانی به ۶۰۰ دانشجوی تونسی در هر سال با تقبل کلیه هزینه های بلیط رفت و برگشت ، ویزا ،اقامت ،پذیرایی ، رفت و آمد داخل ترکیه.

در راستای اجرای این برنامه ، کلیه دانشجویان قبل از سفر در امتحان شفاهی زبان های عربی ، ترکی و انگلیسی شرکت نموده و در طول دوره فرصت مطالعاتی ، متناسب با سطح زبان ، زیر نظر یکی از  اساتید دانشگاه های ترکیه مسلط به زبان مورد نظر  به انجام فعالیت های علمی و پژوهشی خویش می پردازند.  این برنامه در قالب برنامه سالانه مرکز فرهنگی با عنوان : “YEE TURKEY” اجرا می گردد.

- تسهیل انجام حمایت های مالی دولتی ترکیه از دانشجویان مقاطع لیسانس ، فوق لیسانس و دکتری و نیز پژوهشگران رشته های مختلف علمی با هدف پیوستن به دانشگاه های تخصصی ترکیه که با نظارت وزارت آموزش عالی ان کشور به انجام می رسد. شایان ذکر است این برنامه مختص دانشجویان خارجی از کلیه ملیت ها بوده و مدت آن کمتر از ۳ سال نمی باشد.

- گسترش ارتباطات بین اساتید ترکی و تونسی مرکز فرهنگی ترکیه و آموزشگاه زبان بورقیبه تونس در چارچوب گسترش زبان ترکی در این کشور .

- برگزاری کلاس های آموزش زبان ترکی در دانشگاه های مختلف تونس از جمله : منوبه ، تونس ، المنار ،قیروان و سوسه از دیگربرنامه های آموزشی مرکز مذکور به شمار می رود.

شایان ذکر است تعداد ۱۱ نفر استاد تمام وقت زبان ترکی در دانشگاه هاو مراکز آموزش تونس به امر آموزش زبان ترکی مشغول می باشند.

- برگزاری آموزش زبان ترکی در فضای مجازی با توجه به گسترش ویروس کرونا

-

- تنظیم سفرهای ماهانه به ترکیه برای دانشجویان و برگزیدگان علمی  تونس با حمایت و پشتیبانی مرکز فرهنگی با اخذ هزینه بسیار کم از آنان.

 نشست های علمی و رویدادهای فرهنگی و هنری :

مهمترین نشست های علمی و رویدادهای  فرهنگی مرکز مذکور در سال های ۲۰۱۹ و در سال جاری ( ۲۰۲۰) به شرح زیر می باشد :

- برگزاری رویداد فرهنگی : " به آناتولی گوش دهید ، فرهنگ را حس کنید " با همکاری شهرداری تونس در  سالن تئاتر شهرداری تونس .

در این رویداد فرهنگی ،۲۰ لوح هنری با الهام از  افکار اندیشمند صوفی ترکیه ،یونس امره ،با عناوین : نون والقلم" و"الحزن" و"أزرق" و"أناضولو" و"نظرة الحبیب" و"البراءة" و"رأی" و"اقرأ" به نماش درآمد .همچنین اجرای برنامه های موسیقی صوفیانه با حضور خوانندگان برجسته ترکیه وگروه ۴۰ نفره هنرمندان ترکی از دیگر برنامه های این رویداد هنری بوده است.

- ارائه سخنرانی های علمی با موضوع میراث مشترک ترکی تونسی با عنوان : تکیه های استانبول ، با نظارت اقای محمد بهاء تانمان از مهندسین و اساتید معماری ترکیه در مرکز فرهنگی این کشور در تونس

- ارائه سخنرانی علمی پیرامون شخصیت  ترکیه ای " المهندس سنان"

- بگزاری نشست علمی با موضوع : تاثیر مهندسی و معماری استانبول بر سازه های تونسی ، در دانشگاه قیروان

- نمایش هفتگی فیلم های سینمایی ترکی در مرکز فرهنگی ترکیه با هدف معرفی فرهنگ این کشور به علاقه مندان تونسی

- برگزاری جشنواره ماهانه غذای ترکی در مرکز فرهنگی ترکیه با هدف معرفی فرهنگ عمومی ترکیه.

- برگزرای نشست و سخنرانی علمی با عنوان : یونس امره و تصوف ، در مرکز فرهنگی ترکیه

- شرکت گروه تئاتر عروسکی ترکیه در دومین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی قرطاج تونس

- شرکت گروه موسیقی ترکی در جشنواره موسیقی قرطاج تونس

- مشارکت مرکز فرهنگی ترکیه در فعالیت های تونس ،پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۹

- برگزاری روز پژوهش در هر سال با هدف معرفی مهمترین مراکز  علمی و دانشگاهی ترکیه به علاقه مندان تونسی

- هماهنگی برگزاری نمایشگاه های سالانه در زمینه های پزشکی ، تاریخ ، زبان ترکی،علوم انسانی و معماری در ترکیه با حضور متخصصان تونسی وبا نظارت جمعیت بین المللی ISSA  ترکیه . 

- برگزاری نشست و سخنرانی علمی با موضوع : معماری دینی شهر تونس در  دوره عثمانی ،

- برگزاری مسابقه تیراندازی با کمان با همکاری قصر سعید تونس و با حضور دانشجویان برخی از دانشگاه ها

- امضای موافقت نامه های  همکاری های علمی و فرهنگی بین مرکز فرهنگی ترکیه و دانشگاه سوسه تونس

کد خبر 1597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =